Awarie stron WWW
Objawy, rodzaje i przyczyny
Poniższe informacje dostępne są również w formie infografiki.
Objawy awarii stron
Przeglądarka nie znajduje strony - to problem z domeną (np. wygaśnięcie) lub serwerem DNS.
Timeout - strona niby się wczytuje, ale upływa dużo czasu a nic się nie wyświetla.
Komunikat błędu - serwer wyświetla trzycyfrowy numer błędu oraz jego opis (patrz Kody Błędów Serwera poniżej).
Strona wyświetla się nieprawidłowo - np. brakuje treści, zniknęły obrazki, wszystko jest poprzesuwane.
Nie działają funkcjonalności - np. formularz kontaktowy lub rejestracyjny.
Rodzaje awarii stron
Sieciowe - strona jest nieosiągalna z powodu awarii łączy. Dotyczy to głównie łączy po stronie serwera internetowego.
Problemy z innymi łączami - międzyoperatorskimi lub po stronie użytkownika - sprawiają, że strona jest niedostępna tylko dla części użytkowników i nie są traktowane jako awaria.
Do awarii sieciowych zaliczane są również błędy w konfiguracji serwerów DNS.
Sprzętowe - niedostępność serwisu spowodowana jest przez uszkodzenie jednego z podzespołów serwera - np. dysku twardego.
Do awarii sprzętowych zaliczane są również usterki centrum danych - np. zanik zasilania.
Systemowe - nieprawidłowe działanie strony wynika z błędnej/niepoprawnej konfiguracji serwera - jego systemu operacyjnego lub zainstalowanego oprogramowania.
Do błędów systemowych zaliczane są również usterki związane z bazami danych.
Aplikacyjne - błędy w konstrukcji samego serwisu internetowego, powodujące jej niepoprawne działanie.
Wydajnościowe - obciążenie jest większe niż możliwości infrastruktury (serwera i łącza), która nie jest w stanie wyświetlić strony wszystkim użytkownikom.
To najczęściej objaw niespodziewanego wzrostu popularności serwisu.
Przyczyny awarii stron
Błąd człowieka - podstawa błędów aplikacyjnych i systemowych, rzadziej sprzętowych.
To awarie niezamierzone i najłatwiejsze do usunięcia.
Losowe - niemożliwe do przewidzenia, jak np. awaria nowego dysku twardego renomowanego producenta.
To również skutki działań żywiołów, włamania z kradzieżą sprzętu itp.
Zamierzone - to zazwyczaj planowane wyłączenia, o których nie sposób poinformować wszystkich potencjalnych użytkowników.
Ale to również ataki hakerskie.
Zużycie sprzętu - elementy mechaniczne (czyli np. tradycyjne dyski twarde) mają ograniczony czas życia.
Podobnie jak ludzie - jedne umierają wcześniej, inne później.
Skutki awarii stron
Niezrealizowana sprzedaż - finansowe konsekwencje awarii są najbardziej oczywiste w przypadku serwisów e-commerce.
Stracone leady - potencjalni klienci nie będą czekać, tylko pójdą do konkurencji.
Zmarnowany budżet kampanii - pieniądze wydane na reklamę trafiają w błoto, kiedy użytkownicy nie lądują w działającym serwisie.
Niewyświetlone reklamy - serwis zarabiający na reklamie zarobi mniej nie emitując reklam w czasie awarii.
Niezadowoleni klienci - jeżeli internetowa obsługa klienta zawodzi, nawet najbardziej lojalni klienci mogą odejść.
Nadszarpnięty wizerunek - nie działającą stronę zauważą też dziennikarze, partnerzy, dostawcy i pracownicy.
Konsekwencje dla SEO - wyszukiwarki mogą obniżyć ogólną ocenę strony, jeżeli jest ona często niedostępna.
Problemy operacyjne - jeżeli serwis obsługuje określone procesy biznesowe, negatywne skutki mogą dotknąć różnych aspektów działalności firmy.